zaterdag 9 november 2019

Twee maanden

Oktober en november hebben zich aaneen geregen. Of is het geregend want het is behoorlijk nat geweest tot nog toe. Gelukkig wel met de nodige droge dagen ertussen om nog zonder kilo's klei aan de voeten door de tuin te gaan. Als de grond werken niet toelaat is er nog genoeg anders te doen.
Een rest pallethout is tot hekken verwerkt.


Het stuk bij de braam vervangt het hompel hekje en een laag hekje bij de peren beschermt mij hopelijk tegen alles weer lekker laten groeien. De zo ontstane jungle op het pad heeft me nu een paar keer getackeld. En natuurlijk wil ik altijd iets beter het volgend jaar. Gelukkig lukt dat nooit anders zou ik me al snel vervelen.


En zo ga je door de tijd heen. De pompoen in oktober en niet erg veel verandering in november. Zou het aan mij liggen? Volgend jaar... oh ja beter natuurlijk. De fleece eromheen is alleen maar om te beschermen als er nachtvorst voorspeld is. Ik blijf optimistisch.
Dan doet de boerenkool het beter.

Maar ja die is nog lang niet voor de oogst bestemd.


Wel voor de oogst, om stormschade aan de poort te voorkomen, is de klimroos. Boven de gesnoeide roos al is ze net zoals alle vaste planten op de tuin nog erg groen. De planten laten zich niet opjagen door de winter dit jaar. Al tonen sommigen een herfst kleur die vroeger niet zo tot zijn recht kwam.

Daar kan ik dan weer erg van snoepen met mijn ogen. Mijn geest wil ook wat.

Helaas willen de vogels ook het nodige. Ze hebben ontdekt waar voedsel zit en het insecten hotel is geplunderd. Zo gaat dat als je als mens denkt de natuur te kunnen regelen. Kijken of er toch nog metsel bijen overleefd hebben en volgend jaar terug komen. Mijn winterklus is dan wel er een beschermend gaas voor te zetten.

Wat betreft de moesbedden veranderd er niet zoveel. De zon staat wat lager maar het levert nog steeds eten. Twee maaltjes per week voldoet voor een hobby teler. Bovendien zijn mijn aardbeien nog steeds in de war en maken vruchten. Ik had zelfs een rijpe aardbei. Verrassing snoep in november.

De botanische narcissen komen al boven. Raar hoor het gevoel dat de herfst nog lang niet over is en tegelijk de lente weer begint. Er hoort toch echt nog winter tussen. Dan is het nu kale bed van de asperges weer gerust stellend. Netjes eerst herfst.

En dan de winter stand met het gaas weer omlaag.

Een tuin. Wat kan het je bezig houden al dat groene leven. Winter... klaar? Nooit! Gelukkig maar.


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten