vrijdag 18 november 2016

Hamertje tik.

Mijn iets verhoogde bedden voor de moes teelt waren, door toevoeging van compost erop en houtsnippers erlangs, niet langer verhoogd. Eerder waren ze langzaam maar zeker aan het veranderen in archeologie. Prachtig maar niet handig als daardoor al je compost en mulch van je bed schuift.
Tijd om in te grijpen.

Hout gekocht dat alvast een hoogte heeft van 20 cm. Dan hoef ik maar 1 plank per zijde te gebruiken. Mijn lokale houthandel had gelukkig het een en ander aan keuze en uiteindelijk werden het de grove houten planken omdat ik vermoed dat het voor slakken lastig wordt om erover heen te klimmen. Meteen gepunte plankjes erbij gekocht want hoe bouw je verder op een al bestaand bed.
Volgens mij door een veredelde vorm van hamertje tik. Dat wil zeggen de plankjes aan de buitenzijde langs het bed in de grond tikken. Dan is het wel zo makkelijk als de plank daar al aan vast zit.
Stap 1 dus thuis gedaan.
 
En dan met de hele boel naar de tuin.
Dan valt het wel mee maar zoals altijd ook wel weer wat tegen. De recht toe recht aan bedden , eitje.
Zo gepiept eigenlijk.
























Strak in het pak zitten deze moes bedden. Ook heel lui overzichtelijk en hopelijk licht te onderhouden.

Het andere bed in diamant vorm is misschien wel "a Girls best Friend" maar de bouwer in mij heeft het weer vervloekt. Er is natuurlijk van alles en nog wat scheef aan dat bed en, oh hoe dom, ik was vergeten te vragen om zaagsneden onder een hoek. Het was worstelen met rechte hoeken die onder bepaald niet rechte hoeken aan elkaar moesten.

























Op de foto oogt het strak. De plankjes houden het ook echt wel op zijn plek, maar ik moet nog hoekijzer aan de binnenkant plaatsen anders wordt het later uit elkaar gedrukt. Het komt goed zeg ik dan maar...

In ieder geval zal het beter worden dan bij de buren. Daar wordt het nu heel snel minder. En dat terwijl zij altijd zo fijn de koude noordenwind uit mijn tuin hielden met hun huisje en dergelijke.
Het was dus slikken toen ik aankwam met mijn hamertje tik spel en bij de buren op de tuin keek.
Puin van omgezaagde bomen en struiken en brokstukken van "van alles".
Ze hebben de tuin vaarwel gezegd en de boer is stevig aan het ruimen.
Ook hamertje tik maar dan met een grotere hamer en desastreuze gevolgen.
Daar gaat mijn beschutting en weg zijn die leuke mensen waar je altijd wel een glaasje wijn kon krijgen.

Ik hoop dat het ze goed gaat en voor mij in de toekomst weer leuke nieuwe buren.
Met graag een huisje op ongeveer dezelfde plek.



2 opmerkingen:

  1. Ziet er echt leuk én praktisch uit Gery! Was jouw blog wat uit het oog verloren. Ben nog wat aan 't snuisteren en wat tips copiëren van het oude forum. Kan men ook via email op de hoogte gebracht worden als je een nieuwe blog toevoegt?
    groetjes, Maryse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Maryse,
    Ik heb geprobeerd of ik het aan de praat krijg maar het lukt me niet. Misschien te veel zooi op mijn machientje of ander duistere computerzaken. Ik dacht dat er wel ergens een knop abonneer zat maar helaas.....
    Groet
    Gery

    BeantwoordenVerwijderen