zondag 25 december 2016

Afsluitingen

December 2016 en tijd om het jaar af te sluiten. De lezer mooie dagen te wensen en een 2017 vol geneugten.

Maar ook tijd om nog te vertellen over de december belevenissen op de tuin.

Deze maand is er veel veranderd in de omgeving van de tuin en ik heb de randen aan moeten pakken.
De oude pruim is dit jaar grof gesnoeid. De druif en de Kiwi hadden meer plek nodig dus....

















Tijd om te gaan bouwen, gereedschap mee en versterking voor de innerlijke mens.
Gelukkig was het best een droge maand en dan valt er goed door te werken.
De steun voor druif en kiwi is meteen ook het frame om de pruim aan te binden. Wel zo makkelijk als 1 constructie meerder doelen kan dienen.























De palen achter de pruim zijn niet te zien maar het gaas waar later de klimmers overheen gaan wel.
Dan heb ik straks ook nog meteen een levende parasol. Het zonnetje kan in de zomer aardig branden en ik ben een mens voor de schaduw. Blond, hoezo blond.
Dat dit bouwwerk wat stabiliteit mist is nu nog niet zo erg. Als later de volgende dikke takken van de pruim weg zijn en de boom als een gek weer gaat groeien volgt de rest van de constructie.
Stapje voor stapje. Stel dat ik straks niets meer te doen heb, ik zou me zomaar kunnen gaan vervelen.

Naast de plus minus pergola moest er weer een soort van hek tussen mij en het nu lege terrein van de oude buren komen. Alle palen waren rot en ik heb nieuwe geslagen. Het kapotte gaas had de boer al weg gehaald dus de afdeling creatief met restjes in mij werd aangesproken.



Eerst moest de kapotte komposthoop wand links vervangen. Gelukkig zijn er nog steeds pellets te vinden en met een helpend handje van de buurvrouw is de vervanging snel gepiept.

Het rest stukje gaas op de erfgrens was me te lucht doorlatend en thuis moesten de wilgen weer geknot. Wat te doen? Gewoon hergebruiken. De bamboe stokken die over waren staan hierboven al in de grond. Op een andere mooie decemberdag heb ik de boel in elkaar gewerkt. Niet super want ik ben geen Willow Waddle Weaver. Voor wie het zich al afvroeg, daar staat dat www bij die websites waarschijnlijk voor...








Het eindresultaat is echter best aardig en ik zal iets minder last van wind hebben en als je op het bankje zit voelt het best wel knus.  Het hek is om en om wilg en hazelaar. Hazelaar zou langer goed moeten blijven dus dan moet ik af en toe nieuwe wilg inweven maar ach, voorlopig zit het.

Nu is er eindelijk tijd om na te denken over volgend jaar. Wat ga ik weer allemaal kweken en waar.
De oude planten zijn nog niet allemaal weg en een hekje staat nog in een bed zodat je toch nog wat golven van het Natuurlijk Tuinieren ziet.














Ook in een ander bed staat late groente. Winter prei die in februari gaat groeien en vergeten groenten in de vorm van uitjes die misschien mogen bloeien. Maar ik kan ze ook gewoon een keer alsnog op eten.

Zo is de tuin nog niet zo kaal. De dikke mulch laag is natuurlijk al mooi op zich maar gewoon wat sprietjes groen er tussen maakt me blij. Winter rust is niet mijn ding. Voor ik er erg in heb ga ik me dan "vergrijpen" aan zaadcatalogi en koop wat ik nooit allemaal kan zaaien.

Om een overzicht te geven nog wat foto's van groenten bedden in bijna ruste.


De peer die je ziet is mijn favoriete boom momenteel. Prachtig alle kanten op stekend en met zo'n doorleefd takken stelsel. Iets snoei kon ik niet laten maar de rest doe ik toch maar in de zomer. Dan is de nagroei niet zo erg als straks in de lente als blijkt dat ik te fanatiek teveel winter snoei heb gedaan.

Met zo'n laag zonnetje dat de boel aanlicht is het natuurlijk in mijn ogen nog mooier.

De jonge aanplant wordt hopelijk in de toekomst ook zo mooi oud.



Ik ben wel nieuwsgierig naar de Reine Claude. 
Een super groeier in, of in dit geval op, een keurslijf. Of die zich echt wil gedragen ga ik beleven.
Het is wel de lekkerste groene pruim die er is dus ik heb hoge verwachtingen. Oeps.
Dat riekt naar goede voornemens en die falen toch meestal?

Hoe dan ook met dit plaatje sluit ik 2016 af. Tot volgend jaar.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten