zondag 10 april 2016

Woonplek

Geïnspireerd door alle informatie over tuin helpers en hoe je die kan huisvesten heb ik voor de oorwormen potjes met stro gemaakt. Deze woningen hangen nu her en der in de fruit bomen.
Of er straks ook echt oorwurmen willen wonen is aan de oorwormen maar het ziet er vrolijk uit die rode potjes met stro wat er uit piekt. En het werkt echt tegen een heleboel nare vreetmonsters.

"Veel bloedluiskolonies worden door oorwormen al jong uitgeroeid. In de loop van juni komen de oorwormlarven (derde stadium) in de vruchtbomen. Eieren en klevertjes van de perebladvlo worden dan gretig geconsumeerd. In perenboomgaarden die relatief weinig last hebben van bladvlooien komen relatief veel oorwormen voor. Ook is aangetoond dat oorwormen aanzienlijke percentages eieren van de fruitmot kunnen opvreten. In appels is de groene appeltakluis een belangrijke prooi. In de gekrulde bladeren van de bloedvlekkenluis en bladrollers zijn de veroorzakers veelal verdwenen door vraat van de oorwormen, die de krullen verder blijven benutten als schuilplaats.
Tegen de verwachting in worden ook kommaschildluizen door hun schildje heen opgegeten. De gewone oorworm is dus een welkome gast in een moderne boomgaard. Hij bestrijdt tijdens zijn nachtelijke wandelingen veel schadelijke insecten"

Bovenstaande oorworm info komt van de Fruitpluktuin.

Vroeger leerde je toch hele andere dingen over oorwormen, ze zouden de mooie bloemen opvreten. Waarschijnlijk was dat in tuinen zonder fruitmot of perebladvlo.

Er staat bij hun nog veel meer informatie over nuttige insecten en ook veel andere weetjes waar ik ze erkentelijk voor ben.

Op de eigen tuin is het poeltje dat alweer een paar jaar oud is gevonden door de kikkers.
Nog een woonplek voor helpers en deze is al bewoond. Dat gaat goed.



Wie goede ogen heeft ziet de bewoner links van de steen in het water. Eenzaam is deze kikker niet.
Even bewegen en 3 sprongen in het water. Ik was eng of ze wilden gewoon niet op de foto. Dat kan natuurlijk ook.




Al twee jaar heb ik een bijenhotel op de tuin maar na het bekijken van deze video van de Kennis van Nu over waarom en hoe de wilde bij gered moet worden denk ik dat mijn hotelletje niet helemaal optimaal is. Het is echt te klein.




Maar ik kan er altijd nog meer plaatsen en heb een binnenmuur baksteen uit Duitsland met grote holten waar ik een heleboel bamboestokjes in kan plaatsen en opgerolde stukjes karton en zo. En met alle al eerder gevonden informatie over hoe je een bijen hotel kan maken zal er vast nog meer komen.







Het busseltje met stro dat ik vorig jaar heb opgehangen is nog steeds prima dus daar kunnen weer andere helpers wonen. Ik heb er al de nodige lieveheersbeestjes gezien. En zo vult de volkstuin als een asiel centrum voor diverse beestjes. Jawel goede vrienden, hier is woonplek. Ook voor oorwormen.







1 opmerking:

  1. Oeps. 'k Was je even uit het oog verloren. Maar nu sta je op mijn leeslijst.

    BeantwoordenVerwijderen