woensdag 6 april 2016

Tijd voor beestjes

Het regent weer pijpenstelen en er is op de tuin niet veel te doen. De mooie dagen zijn echter langzaam in de meerderheid aan het komen en je ziet op warme dagen steeds meer leven op het volkstuinen complex waar ik tuinier.
De eerste stoere mannen zijn al met gemotoriseerde freesmachientjes over hun grond aan het stuiteren.
Ze moeten natuurlijk wel want wie gespit heeft moet na een winter zonder echte vorst toch machine matige hulptroepen inzetten om door zijn klei grond te komen.
Bij mij hebben duidelijk zichtbaar de wormen het harde werk gedaan en ik kan op mijn lauweren rusten. Of toch niet?
De allerlaatste tuinboon is nu ook weg. Geloof nooit een vette muis met mes en vork. Die gaat niet stoppen






Daar ga je met je goede bedoelingen. Recht boven de tuinbonen gaten de diepte in, tja duidelijk dat die echt allemaal weg zijn. Tuinboon en erwten zaad zitten nu thuis in potjes en de erwten zijn boven. Alleen wel de slakken, waar ik thuis de nationale collectie van lijk te hebben, nog bij de prille plantjes weg houden...






De raapstelen mochten al volgens het zaadzakje en ze zijn verbazingwekkend snel boven. Soms kan je toch zo verrast worden door plantjes. Erg hard gaan ze met de kou die er nu weer even is niet groeien maar de eerste warme dag heeft ze goed gedaan. Zelfs in De Bilt was het 20*C afgelopen zondag de 3e april. Het gezegde "April doet wat ie wil" klopt uiteraard als een bus.



In de brede strook links is het prille leven te zien. Het bed erachter heeft sprietjes andijvie. Allemaal vroeg en misschien voorbarig maar wie weinig zaait kan dat vaak opnieuw doen mocht het nodig zijn.
Ik geloof natuurlijk dat het gewoon goed gaat.
Omdat het leven dat al met de neuzen bovengronds is doet vermoeden dat er misschien wel meer op gang wil komen werd het tijd om het asperge bed te voorzien van een laag compost.




Het kan op de tuin erg hard waaien en dan gaan zelfs de asperge planten om. Met palen en betonijzer dat zodra de asperges bovenkomen omhoog gezet wordt bied ik ze bescherming. Bijkomend voordeel is dat a.) de winter mulch niet weg kan waaien en b.) de volkstuin kat het bed niet om kan graven zolang het nog op de compost ligt.
Drie positieve dingen met 1 stuk betonijzer en 4 palen.
Ik houd van multifunctionele dingen.




Het oude leven stond ook nog op de tuin. De laatste winter prei is wel dun maar dit is bij elkaar een prima maaltje voor twee. Nu deze ook weg zijn gaat het hele groente deel van de tuin over op het systeem van de Natuurlijke Moestuin.



Blauwe winterprei is een sterke plant en wordt amper opgegeten door slak en co. Dat is er een die ik snel weer ga zaaien.
Regeren is vooruit zien en tuinieren ook.





Tijd om voor de gewenste tuinhelpers aan de gang te gaan. Het eerste is voedsel regelen voor de wilde bijen. Mijn speenkruid doet het te goed en ik krijg al vragen maar straks gaat ze weer ondergronds en de bloemen zijn vroeg en fijn voor de bijen. Mijn excuus om hier weinig aan te doen.





De eerste hommels heb ik gezien op de Bulboicum tulpen in het hoge gras.











Ook de Maartse viooltjes lokken insecten nu ze niet meer kaal gegeten worden door de vroege slakken.





Er zijn al meer insecten en een bijen hotel maken is een goed plan. Er zijn veel soorten te koop maar je kan het ook zelf maken.  En er is nog veel meer aan welkome beestjes die je helpen kan met leefplekken.

Een poeltje voor de kikkers of als drinkplek voor jan en alleman is zo gemaakt met een schone speciekuip van 60 liter. In graven, water erin, zuurstofplanten erbij en twee bakstenen zodat de egel eruit kan klimmen mocht die erin gevallen zijn. Mijn poeltje gaat nu zijn derde jaar in en ik ben er nog steeds blij mee.

Het is ook tijd om op zoek naar terracotta bloempotjes te gaan. Met stro gevuld plaats je die in de fruitbomen. Dat zal oorwormen aantrekken die weer schadelijke insecten op peuzelen.
Zo zorgen straks de helpers dat de tegenwerkers onder controle worden gehouden zonder dat ik me daarvoor in het zweet hoef te werken. En de helpers zijn langer op de tuin dan ikzelf ooit zal zijn.

Dat is nou zo prettig aan dat samenwerken met de natuur. Je wint wat, je verliest wat maar over het geheel voelt het goed zonder teveel stress.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten