vrijdag 5 februari 2016

Snipperen

Februari, week 1, en de houtsnippers zijn gearriveerd.

Met nog twee collega volkstuindames bestel ik houtsnippers bij de gemeente. We bevinden ons in een gemeente die heel groen is en ze hebben zoveel dat ze bijna niet weten hoe er vanaf te komen. Als bewoner van de gemeente krijg je dus op bestelling gratis houtsnippers. Je hebt echter geen keuze. Wat het voor snippers zijn zie je wel als het gebracht wordt en je moet de hele kiepwagen accepteren. Dat is ongeveer 6 kuub. Nu gebruik ik voor mijn paden ongeveer 1.5 kuub en haal een reserve kruiwagen vol erbij voor latere momenten. Het ophalen van de voorraad voelt echter als het bekende "Nog niet eens een deuk in een pakje boter slaan.". Als ik mijn snippers heb is de bult die over blijft altijd nog een echte Dutch Mountain. En op mijn armen staat na afloop een kleine variant van die berg.
Een snipperdag is hard werken.


Op deze foto is te zien dat de mulch op de bedden al aardig geslonken is. De warme natte winter zal de bacteriƫn en schimmels die voor de vertering zorgen wel in de kaart spelen. Van dik 30 cm ligt er nu nog ruim 10 cm. Misschien moet ik dit record aan Wageningen melden...

In het bed waar ik als test onder de paardenmest-mulch karton gelegd heb is het karton al een heel eind vergaan. Wel is hier de selderij die elders zich dwars door de mulch een weg naar het licht gezocht heeft niet meer op gekomen. Het karton erbij werkt dus best als onkruid onderdrukking.


De cursus is ondertussen bij les 7 aangekomen. We leren steeds meer over nuttige kruiden op de tuin.
Wel blijkt er een gat in de tuinboeken markt te zijn. Boeken met beschrijving van wat je met kruiden kan, eten of medicinaal, zijn er wel. Wat ontbreekt zijn goede boeken met teeltwijze.
Nou heeft Debora Megens, herborist en schrijfster een mooi boekje gemaakt waar dat wel aan de orde komt naast eten en genezen, alleen zou ik graag meer kruiden beschreven willen hebben.
Wie de schoen past trekke hem aan hoop ik. De markt ervoor kan alleen maar groeien.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten