zaterdag 20 februari 2016

Even niets

BaasHaas en de kaskippen van tuinbuuf
Vandaag naar de tuin om niets te doen. Geen werk verrichten gewoon lekker kijken met een kopje thee erbij. BaasHaas doet vanonder mijn prieel hetzelfde en kijkt terug alleen die thee hoeft van hem niet.
BaasHaas is een 32 cm hoog betonnen tuinbeeld en stond op de wegwerp nominatie. Maar met zo'n lief koppie kon ik hem niet laten gaan en heb hem gered van een gewis einde op de vuilnisbelt. Zo red ik wel meer dingen en heb uit de skip van de buren een mooi stuk dakrubber gehaald. Dat komt zeker nog van pas als ik straks mijn prieel dak weer op moet knappen.

Ik geef het toe ik ben een "morgen ster". Alleen hang ik overdag op mijn kop in andermans zooi want vroeg mijn bed uit, nee.  Het hele prieel is een reddingsproject van pallet hout en andere hout resten. Weggooien kan als het echt op is en recyclen onmogelijk. Zo ga ik ook om met de tuin. Oud groen wordt nieuw zwart goud. Planten resten waar nog voldoende leven in zit worden geadopteerd en opgepot om daarna in een wat betere conditie naar een plantenruil of weggeef dag gebracht te worden.  

Scharrelen zit, zou je kunnen stellen, in mijn bloed. Mijn opa maakte ook al veel van niets en mijn moeder veranderde dubbeltjes in kwartjes. Deze erfelijke aandoening zorgt er voor dat ook het wildplukken aan mij besteed is. Wel heb ik ondertussen een aantal wilde planten op de tuin staan om zeker te zijn van schoon materiaal. En hoewel het pas 19 februari is kan de eerste kruidenboter al gemaakt.

speenkruid en daslook

Links boven in de bladeren van speenkruid  en rechts strekt de daslook zich al op. Speenkruid pluk je het best voor de bloei en gelukkig heb ik zoveel dat er genoeg nog niet bloeit. Het wordt minder smakelijk na de bloei en men zegt dat het giftig wordt. Daar denkt Edwin Flores anders over en ik moet zeggen nog geen problemen ondervonden te hebben maar ik gebruik heel weinig. Van de speenkruid neem ik 5 blaadjes van de daslook een handje vol en ik snijd alles fijn. Daarna gaat het door 50 gram ongezouten grasboter. Je kan zout toevoegen maar het hoeft niet. Ik vind dit simpele recept al heel lekker en laat het erbij maar wie wil kan peper en nog andere wildpluk toevoegen. Er is al genoeg te eten.

kleine veldkers en eikenblad sla

Zelfs de eerste sla in mini portie kan al . De eikenblad sla in mijn kas heeft het tot nog toe overleefd en groeit. Een kleine veldkers heeft zich ook in de kas gevestigd en dat is dan mijn pepertje. Daslook erbij en wat geitenkaas, wat druppels kurbiskernol of andere lekkere olie en iets azijn, klaar. Alleen nog op eten.
Of toch maar weer aan de kool, de bekendste slechter van de hongermaand is de Eeuwig moes en al is er nu al genoeg pril materiaal roerbak met koolblad en kerrie of Ras al Hanout kan nog steeds.



Ondertussen komt de lente er echt aan, al overwinteren deze dames en heren nog in mijn schuur.

Vluchtelingen
Elders zijn de eerste tekenen toch echt duidelijk.
February Gold narcis
De lente komt er aan al gaat het met stapjes heen en weer wat terug. Niet alleen de planten groeien, de geur komt soms al aangewaaid en het lijkt alsof de mensen om mij heen een wat meer verende tred krijgen en glans in de ogen. Hallo nieuw groei seizoen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten