dinsdag 22 mei 2018

Op stoom

De tuin is op stoom en dat terwijl het te weinig regent. Gelukkig zijn wij hier gezegend met een water aansluiting zodat we sproeien kunnen. Als het dan even betrokken is probeert natuurlijk wel iedereen te sproeien. Blij dat de boer wat extra aansluitingen heeft gemaakt.

Het ziet er op het landje al heel groen uit nu.

De meeste vaste planten groeien, weer of geen weer, en de ijle eerste sprietjes sla zijn nu al lang oogstbaar. Net als voorgaande jaren groeit er alweer te veel. Het is maar goed dat ik buren, vrienden, kennissen en een compostbak heb.
De Erwten beginnen te bloeien, De groene asperges zitten alweer dik onder de asperge kevers en ik oogst eromheen. De bieslook gaat bloeien en dat is dan weer leuk voor in de sla.



De sla in de bak staat na het bezoek van meneer mol die het ondergraven heeft iets zielig te zijn maar begint weer te groeien. De aardbeien beginnen hun vruchten te maken. En de snijbiet gaat schieten. Daar oogst ik nog steeds van tot straks de courgettes op deze plek komen. Dat zal over een week wel ongeveer zijn. De nieuwe snijbiet is dan nog niet te oogsten maar er is zoveel sla door alle bedden heen dat we dan maar verschillende sla combinaties gaan eten.



En dan zijn er natuurlijk nog de bloemen voor de pluk. De eerste rode iris bloeit en jawel met bollen moet je eigenlijk nooit het plaatje op het zakje geloven. Maar mooi is ze wel al is het geen fel rood.

Die eerste bloem is natuurlijk te mooi om te plukken. Bloemen zijn wat dat betreft wel vaker mijn mislukte oogst. Op de vaas doen ze het korter en op de tuin staan ze er zo mooi bij. Dan maar een bosje smeerwortel met bieslook, gras en mierikswortel bloemen plukken. Het eerste volkstuinboeket want de tulpen kon ik ook al niet plukken omdat ze te mooi waren. Ik ben een watje, ik geef het toe.

Klaar om te vertrekken. Nog even een rondje lopen, kijken welk gereedschap ik nu weer heb laten slingeren en gewoon nog even genieten.

Dat was het weer voor deze keer.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten