zondag 21 augustus 2016

Tomaten geluk bij ongeluk

Had ik al gezegd dat ik tomatenziekte heb in de kas tomaten? Ja dus maar nu kom ik erachter dat ik geen tomatenziekte maar Botrytis heb.
































Ziet er niet uit toch? Lelijke vlekken en witte schimmel draden. Mijn draden zijn bruingrijs dus dat is al heel duidelijk. Ook worden mijn stengels week en de tomaten die het hebben krijgen slappe vieze plekken. Maar tomatenziekte laat de tomaten niet zacht worden.
Bij Wageningen vond ik een pdf Herkennen van ziektes en plagen in tomaat 
Daar vindt je dan meteen een heleboel narigheid.

Gelukkig is er een wonder middel dat iedereen wel in huis heeft.
Aspirine.

Wat? Ja, aspirine.
Je moet die op de planten sprayen nog voor er iets aan onmin zichtbaar is. Je kan zelfs beginnen met je arme tomatenzaden al te helpen door ze twee uur in aspirine water te leggen alvorens te zaaien.
Uit verhalen van diverse tomaten kwekers en Heirloom tomaten fanatici, waar mijn vriendin Mary Sue er een van is, ( dank voor het beeld materiaal beste fanatici ) blijkt dat je tomaten sterker worden van aspirine. Ze ontwikkelen een verhoogde weerstand doordat ze geprikkeld worden om die weerstand aan te zetten. In Amerika zijn een paar gebieden waar ze echt ieder jaar hoorndol worden van tomatenziekte. Daar gebruiken ze deze truc al. De mensen zijn er dus nu heftig aan de aspirine, voor hun tomaten. Niet dat het alles stopt en je kan altijd pech hebben maar ze telen weer tomaten en de planten doen het eigenlijk prima.

Hun oplossing, letterlijk, is 150 mg aspirine op 1 liter water oplossen en de oplossing eens in de week op de tomaten sprayen. Misschien dat wij Nederlandse in de kas kwekers het eens in de twee weken kunnen doen.
Het werkt preventief tegen tomatenziekte en ik heb me wijs laten maken dat het ook tegen grijze schimmel helpt omdat het weerstand verbeterend is. En dat alle familie van de tomaat ( pepers, paprika's en zelfs aardappelen ) er bij gebaat is.
Nu is het te laat maar volgend jaar ga ik het zeker proberen.

Oh ja voor ik afsluit. Als je in de kas tomaten met schimmel ziekte gesnoeid hebt maak dan na afloop je schaar schoon met azijn. Meestal is dat voldoende om alle op de schaar aanwezige schimmelsporen te doden.

En nog een p.s. zorg dat je bij buiten tomaten niet per ongeluk je bonen treft want dan valt je hele oogst van de plant af. Niet elke plant is er blij mee. Maar als je daar hoofdpijn van krijgt heb je in ieder geval de aspirine bij de hand.


1 opmerking:

  1. Aha, zo juist gelezen:
    9 Unusual Uses for Aspirin. Step 6: Organic gardener's dream
    http://www.instructables.com/id/9-Unusual-Uses-for-Aspirin/?ALLSTEPS

    BeantwoordenVerwijderen